Friday, September 18, 2009

Selamat Hari Raya Yang Ke-18

Di hari yang mulia ini genaplah jugok kito berpuasa sebulan. Adik kakak puasa penuh ker? Adik-adik kena puasa tau. Kalau tak puasa mana boleh raya. Duduk diam-diam dalam bilik deh. Di kesempatan ini aBE Qim nak mengucapkan jugoklah kesyukuran kepada Allah Taala kerana dengan limpah kurnianya dapat kita bersama-sama menyambut ketibaan Syawal 2 3 4 hari lagi ni. Jale raya pun mulo membanjiri lebuh raya masing-masing pakat balik klate. Sahabat-sahabat handai pun sudah balik dari kampus. Cuti skoloh pun doh bermulo. Kuih muih pelbagai aneka sama ada beli mahupun tidak beli, sama ado buat mahupun tidak buat pakat-pakat doh ado setengah tu tak beli pun ado lagi. Pelbagai juadah lemang rendang, hujan panas, pulut kuning sudoh tersedia ke belum? Kalu makan kuih jangan lupo kat aBE Qim di sini. Makan kuih ingat abe makan tupat ingat nenek di kampung duk buat gapo sore hidup sore senyawo. Kito ore klate hidup bermuafakat jangan lupa raya umah abe. Tak raya tak dapat duit raya. Adik-adik nak ke taknak? Mari mari mari.

Di kesempatan ini adapun hari baik bulan baik abe ingin memohon kemaafan kepada saudara sesama bangsa sesama manusia tidak kira yang mengenali di udara mahupun rakan-rakan sekampung Tanah Merah, Gua Musang, Raub, sekiranya ada kekasaran bahasa, perbuatan yang menyentuh jiwa kalbu sama ada sengaja atau tidak harap dimaafi dari hujung rambut sampai hujung kaki. Kito ore Islam sesama agama sesama bangsa harus bersatu larangan Allah kita tinggal suruhan Allah kita buat. Jangan lupo sembahyang raya yang penuh sentiasa saf walaupun sunat tidak seperti sunat tarawih bersamo rakan-rakan PLKN di Benum Hill. Adik-adik kakak-kakak hadirin masih tidak terlambat menghantar kad raya pado aBE Qim mengucapkan salam Aidilfitri yang penuh makna tidak salah tidak apa barang molek kena buat dari melalak tak kenal dunia tak kenal akhirat.

Sahabat sejati dia hantar, sahabat prihatin dia mesej, sahabat malu dia diam sudah lamo tak bersua muka tak bersua rupo. Tidak paksa tidak cekik yang ikhlas dari duk sajo molek sangat guno cara lamo lebih mendalam isinya dari teknologi masakini yang entah bilo berakhir. Adik-adik mek kak lebih baik pergi tolong kemas rumoh buat kuih dari dok main bunga api warna warni putus jari takdak pasal-pasal raya dalam wad. Adapun dalam wad masih bersyukur lagi jangan raya dalam kubur duk menangis sesak kemalangan sana eksiden berlanggar sini. Yang molek kito ambik yang keruh kito buang moga hari-hari kita ini diberkati Allah tidak kira maso tidak kira ketika dimana saja kita berada. Meskipun pesanan abang ini supaya kita menjadikan bulan baik ini sebagai bulan menghapuskan dosa-dosa lama yang berkarat atau pun yang beku sesama bangsa sesama agama. Jangan lupo cium tangan mak ayah minta maaf adik kakak sanak saudara beraya rumah waris waroh. Pese tok guru jange lupo!

Wassalam.
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment