Wednesday, September 30, 2009

Menghayati Khutbah Hari Raya


Selain daripada penerangan mengenai Hari Raya Aidilfitri setiap tahun, terselit juga beberapa perkara lain yang disentuh oleh khatib. Antaranya maksiat semakin berleluasa. Apa yang dipersalahkan ialah pemimpin kita yang menggunakan dasar sekular. Mereka tidak mengikut syariat Islam yang berpandukan Al-Quran dan As-Sunnah.

"Wahai orang-orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.." Al-Quran, Al-Hujarat (49:6)

Sebenarnya perkara ini sudah lama dipertikaikan oleh pejuang-pejuang Islam, para ulama tetapi sehingga kini masih ada lagi yang membangkitkan isu ini kerana kerajaan UMNO bebal tidak pernah dan tidak ingin mengambil peduli tentang hukum hudud dan melaksanakan syariat Islam sebagaimana Rasulullah s.a.w menjadi pemerintah di Madinah.

Baru-baru ini menteri penerangan membenarkan konsert Beyonce diadakan di Malaysia padahal ramai yang menentang konsert itu kerana boleh menjatuhkan moral masyarakat kita. Sepatutnya menteri itu bersetuju dengan pandangan orang ramai kerana berapa ratus ribu remaja masa kini yang tidak ada moral senang-senang you kata boleh ada konsert itu sekiranya dia (Beyonce) mengikuti peraturan dengan baik. Dia memang baik, yang tidak baiknya masyarakat kita sendiri, melalak, minum arak, pergaulan bebas dan ini harus dicegah dengan tidak diadakan konsert-konsert seperti ini.

Masa bulan Ramadan Alhamdulillah banyak stesen TV yang menyiarkan rancangan berbentuk Islamic seperti Jejak Rasul, Ar-Risalah, dan drama-drama yang menginsafkan. Tetapi sebaiknya Syawal menjelang, banyak cerita-cerita yang mengarut. Ada satu cerita masa habis ada lagu dia lagu rap KL Drift yang memekak suasana, saya punya bapa marah, apa ini menteri melayu tidak sekat cerita macam ini, (walaupun belum tengok ceritanya lagi). Kita berusaha menghalang jangan mudah terpengaruh dengan budaya barat, tetapi ini muzik Hip Hop datang dari negara barat (walaupun saya penggemar muzik Hip Hop) tidak boleh disiarkan.

Kalau rakyat cerdik, dia akan undi Pas pada Pilihanraya Kecil Bagan Pinang pada 11 Oktober 2009 ini. Insya Allah kita akan menang lagi walaupun akhbar-akhbar UMNO masih tetap yakin dan bersemangat akan menang pada pilihanraya kali ini setelah tewas dengan cakap kosong pada beberapa pilihanraya sebelum ini. Rakyat yang cerdik dia mahukan perubahan dan Islam sebenar dan pemimpin yang jahil dia tidak tahu yang rakyat sebenarnya menolak propoganda keduniaan mereka.
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment