Sunday, September 13, 2009

3 Bulan di Kem Benum Hill Resort (Part 2)

24/07/2009
Tayangan video pilihanraya. Marilah, tuan dan puan kita pergi mengundi 27hb blalalalala... Apabila kelas kenegaraan bermula, maka belajarlah sumbangan kerajaan kepada rakyat dan negara. Apa balasan sumbangan kita kepada kerajaan? Marilah kita pangkah Umno. Selain itu juga aktiviti tali tinggi dibuat cuma aktiviti air sahaja tidak dibuat kerana tidak mendapat kelulusan daripada kementerian kesihatan. Ini sangat mengecewakan!

26/07/2009
Empat biji telefon bimbit pelatih hilang. Dah letak atas locker memang la hilang. Letak la dalam locker baru tak hilang. Lagi mahu ajar ka? Masalahnya yang hilang telefon ni semua adalah dari bangsa Cina. Dia fikir kem ni dia punya datuk ke. Menyusahkan orang jer. Dah la bawak dua tapi hantar satu. Bila hilang, report. Selalu bangun lewat, langgar peraturan, tidak ada kerjasama, Cina je yang banyak. Aku cuma respect kat kaum Asli dan India jer. Dia orang ini memang menghormati. Kata komandan, sekiranya gagal ditemui, aktiviti menembak tidak ada. Malam itu ada budak histeria. Lepas tu berjangkit kat orang lain pulak. Wirawati jer yang kena.

27/07/2009
Teori menembak. Askar ler datang sini memberi penerangan bagaimana mengendalikan senjata Colt M16 5.56M. Disitu aku dapat ilmu baru. Ni yang bagus kerajaan ni. Tanya bekas pelatih PLKN, best tak PLKN? Jawab dia best, dapat awek! Kepala hotak dia. Tanya wirawati pulak, best sebab dapat ramai kawan. Jawapan tak profesional langsung. Jawab ler dapat menembak. tali tinggi (flying fox, abseiling, high rope). Tali rendah (swinging board, monkey rack, 3M wall) baru boleh respect sama kerajaan. Ini la rakyat yang merugikan negara. Kerajaan buat benda baik tapi kita tak tau apa-apa. Lolz!

28/07/2009
Komandan kem mengumumkan tidak ada menembak pada hari itu berikutan kes kehilangan telefon masih belum ditemui. Tuan komandan memang macam tu, kalau ada apa-apa kes mesti dia ugut macam-macam. Dia suruh mengaku, sampai bila nak mengaku kita orang jahat. Mka bermulalah ketidakselenggaraan aktiviti. Hari menembak, kita buat sportcheck. Hanya wirawati yang pergi menembak.

29/07/2009
Hari ini pergi la jugak menembak. Aktiviti ini tetap dibuat cuma hari yang berbeza. Marah la Dato Najib nanti kalau tak buat. Wirawati pergi khidmat komuniti. Oleh sebab itu, kumpulan yang telah dibuat untuk khidmat komuniti tidak boleh diguna pakai lagi. Masa menembak, terketar jugak kepala lutut sebab bunyi yang sangat kuat. Tapi bila dah pegang, rasa syok jer. Memang tak puas peluru sikit sangat.

30/07/2009
Khidmat komuniti untuk wira dibatalkan berikutan virus Influenza A(H1N1) yang semakin kritikal. Tidak ada lagi pergerakan luar kawasan kem melainkan untuk tujuan beribadah. Hal ini sangat dikesali. Kelas kenegaraan belajar sayang menyayang saling percaya bermaksud bagaimana kita mengikut cakap pemimpin. Malamnya adalah ceramah Israk Mikraj.

31/07/2009
Mari mengundi. Rakyat Malaysia wajib mengundi. Pengenalan mengenai pilihanraya:
  1. Bubar parlimen
  2. Penamaan calon
  3. Berkempen
  4. Pilihanraya
  5. Tentukan parti yang menang dan kalah
  6. Perlantikan Perdana Menteri
  7. Perlantikan jemaah menteri

Dimaklumkan beberapa buah kem PLKN ditutup akibat wabak selsema babi. Kem Benum tak kena sebab duduk atas bukit.

Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment