Wednesday, May 27, 2009

Permintaan Terakhir

Atas permintaan Si Ngok Ngek itu sendiri, saya terpaksa jugalah menulis lagi cerita mengenainya. Suara rakyat suara keramat. Oleh itu kita kena bersikap adil. Remaja ini meminta untuk menyiarkan lagi kisah hidup dia, saya akan memenuhi permintaannya di samping ingin membuat sedikit pembetulan berikutan penafian beliau tentang kenyataan yang saya tulis baru-baru ini. Apa yang remaja ini nafikan ialah mengenai hubungan seksual. Mereka tidak melakukannya kerana masing-masing tidak mahu lakukannya. Remaja perempuan ini menolaknya kerana faktor usia yang masih muda, tidak bersedia menjadi ibu dan mempunyai hala tuju yang masih panjang. Manakala suaminya menolak kerana faktor masih belajar dan tidak mempunyai pekerjaan tetap. Selain itu kerana tidak ada nafsu. Memang la, bersama orang yang tidak kita cinta masa bila nak ada nafsu. Lagi pula, remaja perempuan ini tidak menunjukkan sebarang keghairahan di mata suaminya. Apa yang menarik bagi saya, si suami ini sudah berani membawa balik perempuan ke rumahnya. Kita jaga bagai 'menatang minyak yang penuh' dan di anak emaskan, berani dia buat macam ni. Belakang parang. Sudah tentunya perempuan itu adalah kekasihnya. Perbuatan ini boleh membuatkan mana-mana isteri berang atau sedih. Tetapi Si Ngok Ngek pelik sedikit dan tidak seperti wanita normal yang lain. Salah ibu mengandungkah? Dia tidak marah atau sedih sebaliknya rileks dan cool sahaja. Dia lari meninggalkan mereka berduaan seperti menggalakkan perlakuan sumbang di antara mereka.

Kami remaja bencikan maksiat. Perbuatan suami dan kekasihnya serta juga remaja perempuan ini amat dikesali buat saya sebagai rakan reformasi. Kami di kelab reformis mentang keras kemaksiatan yang semakin menular di kalangan generasi muda dewasa ini. Apa yang dilakukan mereka kita tidak tahu. Tetapi saya tidak buruk sangka, si suami hanya mahu berbual-bual dan minum-minum kopi bersama temannya sahaja barangkali. Sebelum itu juga, remaja ini telah meluahkan kepada saya bahawa dia langsung tidak cinta pada suaminya. Dia hanya menjadi mangsa keadaan. Memang betul dia lahir dengan kemewahan. Bapa dia seorang menteri. Ibunya pula seorang pensyarah. Tetapi ini semua sangat tidak bermakna buat dirinya kerana harta yang banyak tapi nak topup pun tak boleh. Kata ibunya, jangan kita membazir. Sudah ada suami mau apa lagi kredit telefon. Remaja perempuan ini hanya mahukan kasih sayang yang sebenarnya. Dia tidak faham mengapa hidup dia penuh dengan dugaan. Pada pemerhatian saya, remaja ini hanya menjadi alat spanar oleh keluarganya sahaja demi kepentingan peribadi. Tetapi sangat padanlah dengan dirinya. Nak kata kesian, tak jugak. Hanya iman dan akhlak yang baik sahaja dapat bawa kita kemana-mana. Tetapi kepada Si Ngok Ngek, saya tak rasa begitu.

Kah kah kah.
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment