Friday, May 22, 2009

Tension Aku Datang Lagi

Tension aku datang lagi. Mana tidaknya masa nak exam SPM, banyak masalah aku hadapi. Pindah rumah lah, balik kampung lah, kakak kahwin lah. Jadi nak study pun tak sempat. Jem kepala otak. Tapi itu tidak mengapa, aku sentiasa rock dan cool jer. Tapi lepas tu pulak, nak masuk exam pun masalah, ada ke patut nama aku tak tersenarai dalam SPM 2008. Dah nak buat macam mana kesilapan teknikal yang sengaja dirahsiakan. Tapi itu tidak mengapa. Tapi kan, bila dah tak terdaftar nama aku, nak isi borang apa-apa pun masalah jugak. Terkejut jugak bila nama aku tak ada dalam pengkalan data. Nak isi Matrik tak boleh, nak isi UPU pun tak dapat.

Keputusan SPM keluar. Aku dapat masuk ke tingkatan 6. Pengajianku di sekolah baru amat baik bila tidak ada sekatan disiplin dikenakan buat para siswa dan siswi. Aku ditempatkan di kelas yanh kelima iaitu sastera. Walaupun aku tak belajar sastera, tapi otak aku memang otak sastera. Tetapi aku tak faham kenapa aku ditempatkan di kelas yang kelima. Aku cukup tension bila aku dikelaskan bersama-sama pelajar yang nakal. Bila dah ada kepala, kelas pun akan bising. Bila dah bising, tumpuan akan hilang. Tapi aku tak hairanlah sebab aku tahu aku di kelas yang kelima. Aku perhatikan kelas aku jarang cikgu yang masuk. Mana tidaknya, kelas pun terpinggir. Kalau masuk pun, berbual je banyak. Dia tak fikir yang kita punya semangat ni.

Baru nak start belajar, sampai dah surat. Bukan surat ke IPTA, bukan surat jadi peguam atau sebagainya tetapi surat daripada Program Latihan Khidmat Negara (PLKN). Aduh! bikin problem betul. Aku nak tanya Dato Najib, apa matlamat dia buat benda ini? Membentuk jati diri, ini yang biasa aku dengar. Dari jawapan salah seorang sumber, PLKN best. Kalau pergi mesti tak nak balik punya. Dapat ramai kawan, bergelak ketawa, sedar tak sedar kena Influenza A(H1N1), dan yang paling best, dapat awek. Habis kalau macam ni punya jawapan, hebat tang mana PLKN ni? PLKN yang diwujudkan di bawah Akta Latihan Khidmat Negara bermula 2003 bertujuan melahirkan remaja yang lasak, tidak pasif dalam pergaulan, hidup kendiri dan merentasi batas antara kaum. Konsep PLKN juga bertujuan membentuk peribadi remaja untuk menjadi warga yang waras dalam hubungan sesama manusia dan patriotik kepada negara.

Mana kesan dia kepada negara? Jenayah dan kerosakan akhlak semakin meningkat. Tidak ada salahnya tetapi alangkah baiknya program ini ditubuhkan kepada mereka yang tidak bersekolah. Hakikatnya PLKN ini menyusahkan. Hari ni aku dapat tawaran ke PLKN. Mahu penjara ke? Mahu rasuah RM600 ke, atau mahu tangguh? Aku sedang berfikir.
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment