Sunday, May 24, 2009

Umno Tolak Hukum Hudud

Isteri ketua jurulatih pasukan beregu badminton negara Rexy Mainaky cedera di tangan kiri setelah terseret dalam kejadian ragut oleh dua lelaki di sini kelmarin. Mereka tiba-tiba didatangi dua suspek yang menaiki sebuah motorsikal lalu meragut beg tangan Henny sehingga berlaku pergelutan menyebabkan isterinya itu terseret dan mengalami kecederaan di tangan kiri, lapor Bernama hari ini.

Apa yang ingin saya perkatakan di sini ialah peningkatan kadar jenayah. Tidak kira sama ada ragut, rogol, rompak, bunuh atau sewaktu dengannya semakin kritikal dewasa ini. Oleh sebab itu pihak bertanggungjawab harus memainkan peranan dalam mencegah perkara seperti ini dari terus berlaku. Tetapi apa puncanya? Ibu bapa? Rakan sebaya? Pemimpin? Semua manusia tidak mahu ada kerosakan dan gejala seperti ini berlaku di negara ini. Tidak kira dari mana kerajaan sama ada UMNO, PKR dan Pas. Tidak mahu. Tetapi di mana silapnya? Saya lebih mengenengahkan permasalahan ini adalah dari salah laku pemimpin. Tidak kiralah ibu bapa, guru mahupun pemimpin negara. Utamanya perkara ini berlaku akibat kurang didikan agama. Ini salah satu punca yang memang 98% sahih. Mereka ini rakan-rakan istimewa mungkin tidak berpelajaran, tidak mempunyai pekerjaan atau apa-apa jualah. Salah siapa? Jika kita katakan bahawa mereka ini tidak dihantar ke sekolah, adakah guru yang salah? Jika ibu bapa tidak menghantar anak-anak ke sekolah akibat kemiskinan, lagi mau cakap ibu bapa ke salah? Apapun pemimpin negara yang bikin masalah.

Kerajaan UMNO sudah 51 perintah. Dia pegang ini negara. Media dia kawal. Apa yang dia buat? Kita lihat di media sekarang ini, banyak sekali program tv yang melalaikan seperti Akademi Fantasia, Raja Lawak, konsert-konsert Jom Heboh dan sebagainya. Saya tidak katakan ini sebagai punca jenayah meningkat walaupun ada pengaruh sedikit sebanyak, tetapi mengapa harus perbanyakkan program maksiat seperti ini? Alangkah baiknya jika disiarkan ceramah agama para ulama seperti Tok Guru Nik Aziz, Haron Din atau ulama-ulama yang lain. Persoalannya mengapakah kebanyakan para ulama adalah terdiri daripada pemimpin Pas? Ini yang problem ni. Kita berceramah sepanjang hari bukan sahaja politik, ada disiarkan? Ini yang dikatakan media tidak bersikap adil. Saya cuba menemu bual beberapa orang rakyat, yang pro kerajaan ada, yang tak ambil port politik pun ada. Komen mereka, tidak ada info, bercakap kosong tetapi dalam masa yang sama degil dan keras kepala. Kalau kerosakan akhlak semakin meningkat, adakah wajar kita katakan ianya adalah umat akhir zaman yang tidak ada sebarang amar maaruf dan nahi mungkar? Jika akhir zaman ini umat Islam tidak lagi memperjuangkan Islam, adakah kita mahu terdiri daripada orang-orang yang tidak memperjuangkan Islam? Jika Islam akhir zaman adalah Islam Hadhari, yang membenarkan judi, membenarkan tidak menutup aurat, membenarkan pergaulan bebas dengan bukan muhrim, adakah kita mahu bersama ahli-ahli neraka?

Sama-sama kita fikirkan.
Comments
0 Comments

0 comments:

Post a Comment